П’ятниця, 26 Квітня, 2024

Історія тролейбусу у Житомирі

Тролейбусний рух на території Житомира зародився у 1960-х роках. Так, станом на 1962 рік існував лише один маршрут протяжністю 3,5 кілометри. Через рік була відкрита ще одна тролейбусна лінія, а станом на 1966 рік їх було вже три. Про історію популярного серед місцевих мешканців вид громадського транспорту детальніше розповість Zhytomyr.future.

1960-ті роки

Датою старту тролейбусної епохи у Житомирі слід вважати 1 травня 1962 року. Перший міський тролейбусний маршрут під назвою “Майдан Леніна – Вокзал” мав початковою точку відправлення на майдані Привокзальному, курсував вулицею Леніна, а згодом рушав праворуч, аби забрати пасажирів на майдані Леніна, далі  повертав на майдан Перемоги, на вулицю Театральна та повертався на вулицю Леніна. Тож на маршрут виходило 5 тролейбусів, а тимчасове депо розташовувалося на території знищеної пожежею будівлі (територія готелю “Житомир”). 

Протягом 1962 року у Житомирі вдалося долучити до маршруту ще 6 тролейбусів, і загалом протягом цього часу послугами перевезення скористалося 2,4 мільйони пасажирів. Ремонт та технічне обслуговування тролейбусів проводили на території старого трамвайного депо, що по вулиці Комсомольській (територія ліцею №25). Так, ремонтні потужності розташовувалися просто неба, там само була розміщена і кузня, до того ж, заштовхувати тролейбуси туди потрібно було вручну. 

Другу тролейбусну лінію вдалося відкрити 7 листопада 1963, вона курсувала вулицями Театральна, Карла Маркса та простягалася до Смолянки. 

1964 року було прийнято рішення демонтувати трамвайні колії і натомість побудувати тролейбусну мережу, яка починалася з вулиці Карла Лібкнехта та тягнулася до фабрики “Комсомолка”. Тож вже через 2 роки після початку становлення тролейбусної мережі у Житомирі вже курсувало два маршрути: №1, який їхав від вокзалу до Смолянки та №2, який рухався від вокзалу до фабрики “Комсомолка”. 

Третій тролейбусний маршрут у Житомирі, який рухався від фабрики “Комсомолка” до Смолянки було відкрито 8 березня 1966 року. 

1966 року на вулиці Чапаєва у Житомирі побудували нове тролейбусне депо, яке могло умістити 50 тролейбусів. За цією адресою до 1978 року розташовувалося і  міське ТТУ. 

1970-ті роки

У лютому 1971 року  до міста постачають тролейбуси Київ-6, і вони виходять на лінію. 

Весною 1973 року трамвайно-тролейбусне управління розпочало експериментальний проєкт, суть якого полягала у тому, що на маршруті №1 у години пік курсував тролейбус із написом “Малятко”, і скористатися послугами цього транспортного засобу могли лише батьки зі своїми дітьми або ж також учні молодших класів. Втім, містяни не зважали на ці умови, та незважаючи на те, що не підпадали під ці критерії, ігнорували заборону та заходили до цих тролейбусів. Тож експеримент можна вважати невдалим, втім, він ще доволі тривалий час курсував містом, проте вже у якості агітаційного. 

Того ж року у Житомирі тролейбусну мережу проклали і на Крошню, а у 1974 році вона з’явилася і до Гідропарку. Тож таким чином почали діяти ще два тролейбусні маршрути – №4, який рухався від вокзалу до мікрорайону Крошня та №5, який розпочинав рух на майдані Леніна та рухався до Гідропарку. 

1976 року у мікрорайоні Корбутівка було побудовано чергову тягову підстанцію та реконструйовано 4 вже існуючі, тож їхня потужність збільшилася у майже 2 рази. 

Починаючи із 1976 року до Житомира налагодили постачання тролейбусів, а із 1982 року вони надходили до міста по 15-20 одиниць щороку.  

Трамвайно-тролейбусне депо №2 було побудовано у Житомирі 1978 року, до його складу приєднали трамвайно-тролейбусне управління та старе депо трамваю. Цього ж року була побудована тролейбусна лінія, яка простягалася вулицею Леніна, вулицею Баранова та вулицею Корольова, а також було відкрито маршрути №6 та №7. №6 їхав від Крошні до заводу “Хімволокно”, №7 рушав від фабрики “Комсомолка до заводу “Хімволокно” відповідно. 

1980-ті роки 

1981 року у Житомирі відкрили тролейбусний маршрут, який яка охоплював вулиці Вітрука та Селецьку, а опісля з’явилися маршрути кільцевого спрямування №1 А, який рухався від вокзалу вулицею Театральною, заїжджав на Смолянку та курсував на вокзал та №1Б, який від вокзалу рухався на Смолянку, потім рушав на вулицю Театральна, а потім на вокзал. У цей період було сформовано і тролейбусну лінію, яка починалася за майданом на Смолянці та сполучала майдан Перемоги та паперову фабрику. 

Також тролейбусні лінії було побудовано і на вулиці Михайловоградській та Ватутіна, а також на вулиці Комуністичній та Московській. 

У 1985 році тролейбусну лінію було прокладено до вулиці Ціолковського, вона простягалася також до вулиці Космонавтів та охоплювала східні території вулиці Селецька. 

Також у тих же 1980-х роках у Житомирі було започатковано чотиризначну нумерацію рухомого складу тролейбусної мережі. 

1990-ті роки

Цей період відзначається найбільшою концентрацією тролейбусів у Житомирі, адже тоді їхня кількість сягнула позначки 297, проте поставки нових машин значно скоротилися, разом з тим списання вже діючого рухомого складу тривали з попередньою частотою. Так, 1990 року до Житомира поставили тролейбуси у кількості 32 штуки, 1991 року їх надійшло вже 20, 1993 року було отримано 11, а у 1994 році надійшов лише один тролейбус. Протягом 1995-1998 років Житомир отримав 5 тролейбусів. 

Станом на початок 1995 року у Житомирі довжина тролейбусних ліній сягала 96,0 кілометрів, а у тролейбусному депо знаходилося 209 одиниць рухомого складу. 

У 1999 році тролейбусні перевезення складали 65% від усіх перевезень в Житомирі. 

2000-ні роки 

У 2000-них роках тролейбусний маршрут №10 скоротили, і він рухався лише до вокзалу, втім, згодом його було повернено до попереднього стану, і він знову рухався до ЗОКу.  Натомість маршрут №8 скоротили, і він у вихідні дні курсував до майдану Перемоги, а у час пік рухався у сторону Панчішної фабрики. 

2004 року у Житомирі починає курсувати маршрут №5А, тролейбусні маршрути №17 та №18 розпочинають свою роботу 2005 року. 

У грудні 2005 року у місті Житомир знаходилося 188 тролейбусів 1979-1994-х років виробництва, 5 тролейбусів 1995-1998-х років виробництва, а також два вантажні тролейбуси. 

2007 року у Житомирі тролейбусний маршрут №6 було скорочено, і він рухався лише до ЗОКу, а також у цей же час організовано тролейбусний маршрут №10А та №7А. 

Станом на липень 2008 року тролейбусні маршрути №9 та №15 розпочали знову курсувати, адже було скасовано маршрути №9А та №9Б. Восени 2008 року у Житомирі було відновлено тролейбусний маршрут №4, у той час як маршрути №4А та №4Б було скасовано. Тролейбусний маршрут №8, який курсував до залізничного вокзалу, було повернено до майдану Перемоги. 

2010-ті роки 

Незважаючи на протести працівників, практично усю частку трамвайно-тролейбусного депо №2 було законсервовано протягом серпня 2010 року. Внаслідок цього увесь рухомий склад було переспрямовано до депо №2 та разом з тим, під звільнення підпало 50 робітників. 

Практично увесь рухомий склад трамвайно-тролейбусного управління, а також адміністрація перебазувалися на територію тролейбусного депо №1. 

У результаті ліквідації депо №2 в’їзд до депо №1 з перехрестя вулиць Щорса та Чапаєва було відновлено. 

У 2011 році в Житомирі було організовано експериментальний тролейбусний маршрут №4А, який прямував від мікрорайону Крошня лр вулиці Космонавтів. 

До осені 2011 року адміністрація трамвайно-тролейбусного управління знов повернулася у депо №2. 

У січні 2012 року 123 тролейбуси знаходилися на балансі Житомирського трамвайно-тролейбусного управління. 

У червні 2018 року у Житомирі було вирішено створити 5 маршрутів, які курсували до 23:00.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.