З настанням ХХІ століття Житомир стрімко почав розвиватися у багатьох аспектах. Звісно інколи темпи залишали бажати кращого. Та на відміну від деяких інших міст України вже в 2010-ті роки наше місто вже мало чим похизуватися в сфері міського і обласного значення. І з кожним роком на вулицях нашого старого міста з’явилися абсолютно не старі автобуси і тролейбуси, та що тішить найбільше, що тенденція спостерігається виключно позитивна. Та було так не завжди і це абсолютно логічно, що все в світі змінюється. Тож ласкаво просимо до салону громадського транспорту Житомира минулого. Далі на zhytomyr-future.
ХХ століття
Швидше за все, коли уявляєш міський транспорт то наша уява можливо надасть нам фрагменти картини про Шурика і конфліктну ситуацію в автобусі. І якщо вже говорити про модель автобуса, то більшою мірою саме ось такі “монстри” радянського автопрому курсували вулицями старого міста.
Якщо говорити про дату появи першого тролейбуса на вулицях міста, то трапилося це в травні 1962 року. Що ж стосується моделей, то це були саме ті округлі “СВАРЗ”, “ТБЕС”, і “МТБЕС”, дуже схожі на той автобус, в якому їхав герой картини про студента Шурика.
З часом по місту почали курсувати славнозвісні “ЗІУ”, які їздять Житомиром і до нині. Цікавий факт, що на момент 2020-х років нашим містом їздив тролейбус, що вважався одним з найстаріших у світі і це був той самий “ЗІУ 692 В” 1977 року випуску з номером 2209. Перший маршрут тролейбуса проходив від центрального автовокзалу по вулиці Київській до Облмуздрамтеатру. Назви вулиць радянської епохи ми зачіпати не станемо.
Трамвай
Даний вид транспорту з’явився на вулицях міста ще раніше вищезгаданого, щоправда, в ранній період він виконував виключно вантажні перевезення. Якщо вдатися в цифри, то вперше такий трамвай з’явився в Житомирі у 1897 році, а ось перевезення пасажирів стало можливим з 1899 року. Для порівняння в ХХІ столітті тролейбусний парк в місті суттєво освіжився, чого не скажеш про трамваї, адже на момент початку нового тисячоліття на коліях міста курсували всі ті «монстри», що й в середині минулого. Відверто кажучи, єдине що змінюється в салоні трамваїв, це пасажири, кондуктори і водії, та хочеться вірити, що все найкраще лише попереду. На відміну від сучасності в ХХ столітті в нашому місті діяло 4 трамвайних маршрути, та донині дожив всього один. Цікавий факт, що першими «залізними конями» на коліях міста були трамваї марки «Siemens-Halske», щоправда, то тривало до 50 років минулого століття.
Автобуси
Контрастна – саме так можна охарактеризувати ситуацію з цим видом транспорту в нашому місті. В минулому столітті по місту і області містяни переміщалися на автобусах радянського виробництва, на які б в сучасності без сміху крізь сльози неможливо дивитися. Більшою мірою то були славнозвісні «ЛАЗ», які продовжують курсувати до найближчих селищ області і факт залишається фактом, що їздити вони будуть ще довго, адже в ті часи робили на віки. Транспортний засіб, що більше гуде, ніж їде, що не мав на меті потурбуватися за комфорт пасажирів, але краще погано їхати… Говорити про маршрути немає сенсу, адже вони змінювалися, як шкарпетки у людини.
У новому тисячолітті ситуація змінилася виключно в ліпшу сторону і містяни дістаються місць призначення на автобусах здебільшого європейського класу і тенденція зберігається тільки найкраща.
Як бачимо, десь ситуація на відміну від минулого століття змінюється на краще, але в деяких аспектах вона залишається в стані очікування і продовжує нагадувати нам про минулу епоху, але все ж маленькими і впевненими кроками ми рухаємося далі.