П’ятниця, 29 Березня, 2024

Батиєвий Шлях – дорога, яка пронизує Житомирщину

Зараз важко переоцінити значення автошляхів, зокрема, траси М06 Київ-Чоп, який пронизує п’ять областей України, а на теренах Угорщини виходить у автошлях 4. Ними протікають величезна кількість товарів різного призначення, пасажирських рейсів та приватних транспортів. Розглянемо ж появу цього шляху. Далі на zhytomyr-future.

Старий шлях до монголо-татарської навали

За часів ранньої Руси основним транспортним засобом були річкові човни лодії. Дружина руських князів збирала данину, рухаючись від племені до племені переважно по річках. Торгівля також була переважно річковою, згадаймо хоча б “Із варяг у греки”. Для розвиненої як у Римської імперії чи Китайської імперії сухопутної транспортної системи не вистачало централізованої влади і ресурсів. Окрім того, для реалізації такого задуму необхідно було “відвоювати” землі у лісів та боліт, на які була багата земля Руси. Щільність середньовічного населення Руси не дозволяла будувати такі масштабні проєкти та й відстань між населеними пунктами не додавала ні йоти рентабельності. В той же час є ідеально без’ямні водяні шляхи, а самі човни можна було завантажити більше. Звісно, від річкових портів товари розвозили гужевими возами.

З часом через підсічно-вогневу систему землеробства, ріст масштабів будівництва (окрім жител і господарських будівель будували великі оборонні споруди) населення все ж “відвоювало” землі у лісів. До ХІІ ст. сформувався шлях від Києва до західних земель, який потім почали називати “Старим шляхом”. У літописах ХІІ століття вказано, що дорога проходила через “Чортів ліс” — великий лісовий масив, який розкинувся на теренах Пулинського і Ємільчинського районів. Важливим чинником було і “євроінтеграція” Руси від Ярослава Мудрого — дорога була необхідна для торгівлі, дипломатичних, приватних ділових і релігійних місій. Дорога йшла від Києва, з’єднувала Житомир, Чортоліси (Пулини), Соколів, Звягель (Новоград-Волинський) і далі на захід. Правителі західних князівств також не ігнорували цей шлях, хоча і забудовували замками із заходу на схід до Великого престолу.

Старий шлях — дорога Батия

Через недостатнє вивчення і скупі дані про місцевість східної частини торгового маршруту “з хозар у німці” не можна твердо стверджувати, що старий шлях був фрагментом цього шляху, але це досить ймовірно — у середньовічні часи дорожна система була слабкорозвинена.

Якщо 1239-40 років Батиєва орда рухалася від міста до міста, то поверталася вона з бранцями і трофеями уже Старим шляхом, зокрема, повз Звягель, Стрибіж, Велику Фосню тощо. На певний час назва Батиєва дорога закріплюється за шляхом. Уже у документах XV ст. вона фіксується як Івницька чи Смоляна (через дьоготь і смолу, які возили на продаж). Уже у XVI ст. з’являється назва Київський шлях, який закріпився на багато років.

Спершу землі Житомирщини більше заважали формуванню транспортної артерії — згадайте, хоча б великий Чортів ліс — але населення, яке купувало і створювало товари, сприяло торгівлі.

Latest Posts

.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.